Arkusz INF.04 : 2021 - czerwiec - zad. 01
Oznaczenie: INF.04-01-21.06-SG Limit czasu: 150 minut
Zadanie egzaminacyjne
Wykonaj aplikację konsolową
oraz mobilną
według wskazań. Udokumentuj obie aplikacje zrzutami ekranu i komentarzami zgodnie z opisem w części III
instrukcji do zadania. W tym celu zaloguj się na konto Egzamin
bez hasła.
Utwórz folder i nazwij go swoim numerem PESEL. W folderze utwórz trzy podfoldery: konsola
, mobilna
, dokumentacja
. Po wykonaniu każdej aplikacji, jej pełny kod (cały projekt) skopiuj do odpowiedniego folderu. Dokumentację obu aplikacji w postaci zrzutów ekranu i dokumentu umieść w podfolderze dokumentacja
.
Część I. Aplikacja konsolowa
Napisz program sortujący tablicę metodą przez wybieranie
według zamieszczonej dokumentacji:
Sortowanie przez wybieranie - jedna z prostszych metod sortowania o złożoności O(n2). Polega na wyszukaniu elementu mającego się znaleźć na żądanej pozycji i zamianie miejscami z tym, który jest tam obecnie. Operacja jest wykonywana dla wszystkich indeksów sortowanej tablicy. Algorytm przedstawia się następująco:
Gdy zamiast wartości minimalnej wybierana będzie maksymalna, wówczas tablica będzie posortowana od największego do najmniejszego elementu. |
Założenia do programu
- Program wykonywany w
konsoli
- Obiektowy język programowania zgodny z zainstalowanym na stanowisku egzaminacyjnym:
C++
lubC#
lubJava
lubPython
- Sortowanie odbywa się
malejąco
, nie wykorzystuje gotowych funkcji do sortowania oraz do szukania maksimum - Sortowana jest tablica
10
liczbcałkowitych
. Tablica jestpolem klasy
- Tablica jest wczytywana z klawiatury po uprzednim wypisaniu odpowiedniego komunikatu
- Wszystkie elementy posortowanej tablicy są wyświetlane na ekranie
- Klasa zawiera co najmniej dwie metody: sortującą i szukającą wartość najwyższą. Widzialność
metody szukającej
ogranicza się jedyniedo klasy
- Metoda szukająca zwraca wartość, w zależności od przyjętej taktyki może być to wartość maksymalna lub index wartości maksymalnej
- Program powinien być zapisany czytelnie, z zasadami czystego formatowania kodu, należy stosować znaczące nazwy zmiennych i funkcji
- Dokumentacja do programu wykonana zgodnie z wytycznymi z
części III
zadania egzaminacyjnego
Kod aplikacji (cały folder projektu) przygotuj do nagrania na płytę (skopiuj do folderu z numerem PESEL, do podfolderu konsola
).
Część II. Aplikacja mobilna
Wykonaj aplikację mobilną za pomocą środowiska programistycznego dostępnego na stanowisku egzaminacyjnym oraz uruchom ją w dostępnym emulatorze systemu mobilnego.
Obraz 1a. Emulacja na urządzeniu Nexus 5X API 29 x86. Aplikację utworzono w Android Studio
Obraz 1b. Emulacja na systemie Android Oreo. Aplikację utworzono w MS Visual Studio
Na obrazach 1a
i 1b
przedstawiono działanie aplikacji mobilnej. W zależności od użytego środowiska programistycznego oraz emulowanego systemu wynik końcowy może nieznacznie się różnić.
Opis wyglądu aplikacji
- Napis „Rejestruj konto”
- Napis „Podaj e-mail:”, a pod nim
pole edycyjne
z podpowiedzią o treści „email” - Napis „Podaj hasło:”, a pod nim
pole edycyjne
do wprowadzeniahasła
, realizujeukrywanie hasła
jak na obrazach1a
i1b
- Napis „Powtórz hasło:”, a pod nim
pole edycyjne
do wprowadzeniahasła
, realizujeukrywanie hasła
jak na obrazach1a
i1b
- Przycisk o treści „ZATWIERDŹ”, jest on
wyśrodkowany
- Obszar do wyświetlania komunikatów, jest on
wyśrodkowany
Działanie aplikacji
- Po wybraniu przycisku ZATWIERDŹ jest sprawdzane:
- Czy
e-mail
zawiera znak@
- Czy podane hasło jest
równe
powtórzonemu hasłu
- Czy
- W obszarze do wyświetlania komunikatów pojawia się napis:
- Na początku działania aplikacji: „Autor”, dalej wstawiony
numer PESEL
zdającego - Po zatwierdzeniu, gdy
e-mail jest niepoprawny
: „Nieprawidłowy adres e-mail” - Po zatwierdzeniu, gdy
hasła się różnią
: „Hasła się różnią” - Po zatwierdzeniu, gdy
nie wystąpiły błędy
: „Witaj <e-mail>”, gdzie <e-mail> oznacza aktualnie wprowadzony adres e-mail
- Na początku działania aplikacji: „Autor”, dalej wstawiony
Założenia aplikacji
- Interfejs użytkownika zapisany za pomocą
języka znaczników
wspieranego w danym środowisku (np. XAML, XML) - Zastosowany typ rozkładu
liniowy
(Linear / Stack lub inny o tej idei) - Zastosowany kolor tła dla napisu „Rejestruj konto”:
Teal (#008080)
, zgodnie zObrazem 1a
- Zastosowany kolory czcionki:
czarny
ibiały
, zgodnie zObrazem 1a
- Czcionka napisu „Rejestruj konto” jest wizualnie
większa
od pozostałych - Pola edycyjne są rozciągnięte na
całą szerokość
ekranu - Aplikacja powinna być zapisana czytelnie, z zasadami czystego formatowania kodu, stosować znaczące nazwy zmiennych i funkcji
- Dokumentacja do programu wykonana zgodnie z wytycznymi z
części III
zadania egzaminacyjnego
Kod aplikacji (cały folder projektu) przygotuj do nagrania na płytę (skopiuj do folderu z numerem PESEL, do podfolderu mobilna
).
Część III. Dokumentacja utworzonych aplikacji
Wykonaj dokumentację aplikacji utworzonych podczas egzaminu. W kodzie źródłowym aplikacji konsolowej utwórz nagłówek metody sortującej i szukającej, według wzoru umieszczonego w listingu 1
. Nagłówek powinien znaleźć się w kodzie źródłowym nad metodą. W miejscu nawiasów <> należy podać nazwę funkcji, nazwy parametrów (lub słowo „brak”) oraz zwięzłe informacje (kilka słów) – zgodnie ze wzorcem. W miejscu autor należy podać swój numer PESEL
Listing 1. Wzór dokumentacji funkcji
Wykonaj zrzuty ekranu dokumentujące uruchomienie aplikacji. Zrzuty powinny obejmować cały obszar ekranu z widocznym paskiem zadań. Jeżeli aplikacja uruchamia się, na zrzucie należy umieścić okno z wynikiem działania programu oraz otwarte środowisko programistyczne z projektem. Jeżeli aplikacja nie uruchamia się z powodu błędów kompilacji, należy na zrzucie umieścić okno ze spisem błędów i widocznym otwartym środowiskiem programistycznym. Wymagane zrzuty ekranu:
- z aplikacji konsolowej –
konsola.jpg
- z aplikacji mobilnej –
mobilna.jpg
W edytorze tekstu pakietu biurowego utwórz plik z dokumentacją i nazwij go egzamin
.
Dokument powinien zawierać podpisane zrzuty ekranu oraz zapisane informacje:
- nazwę
systemu operacyjnego
, na którym pracował zdający - nazwy
środowisk programistycznych
, z których zdający korzystał na egzaminie - nazwy
języków programowania
użytych podczas tworzenia aplikacji - nazwę
emulowanego urządzenia
lubsystemu
, na którym uruchomiono aplikację mobilną - opcjonalnie komentarz do wykonanej pracy
Dokumentacja powinna się znajdować w podfolderze dokumentacja
- UWAGA!
- Nagraj płytę z rezultatami pracy. W folderze z numerem PESEL powinny się znajdować podfoldery dokumentacja, konsola, mobilna. W folderze dokumentacja powinny znaleźć się pliki: konsola.jpg, mobilna.jpg, egzamin. W folderze konsola: cały projekt aplikacji konsolowej. W folderze mobilna: cały projekt aplikacji mobilnej, ewentualnie inne przygotowane pliki.
- Po nagraniu płyty sprawdź poprawność nagrania. Opisz płytę swoim numerem PESEL i pozostaw na stanowisku, zapakowaną w pudełku wraz z arkuszem egzaminacyjnym.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 180 minut.
Ocenie będą podlegać 4 rezultaty
- Implementacja, kompilacja, uruchomienie programu
- Aplikacja konsolowa
- Aplikacja mobilna
- Dokumentacja aplikacji.
Komentarze
Czy macie jakieś pytania, sugestie, uwagi? A może zauważyliście literówkę albo błąd? Dajcie koniecznie znać: kontakt@pasja-informatyki.pl. Dziękujemy za poświęcony czas - to dzięki Wam serwis staje się coraz lepszy!
Polecamy: Mega Sekurak Hacking Party
Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - wpiszcie go w koszyku, dzięki czemu otrzymacie 40% zniżki na bilet standard. Więcej szczegółów znajdziecie tutaj.
Książka: Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT
Niedawno wystartował dodruk świetnej, rozchwytywanej książki pt. "Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT, Tom I" (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpisz go w koszyku), dzięki któremu otrzymacie 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla naszych Widzów! Jest to pierwszy tom serii o ITsec, który wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!
Pomóż dzieciom
Polska Akcja Humanitarna od wielu lat dożywia dzieci. Proszę, poświęć teraz dosłownie chwilę i pomóż klikając w oznaczony strzałką zielony brzuszek Pajacyka. Dziękujemy!