Arkusz INF.04 : 2022 - czerwiec - zad. 01
Oznaczenie: INF.04-01-22.06-SG Limit czasu: 150 minut
Zadanie egzaminacyjne
- UWAGA!
- Katalog z rezultatami pracy oraz płytę należy opisać numerem, którym został podpisany arkusz, czyli numerem PESEL lub w przypadku jego braku numerem paszportu.
Wykonaj aplikację konsolową
oraz mobilną
według wskazań. Wykonaj dokumentację do aplikacji konsolowej, zgodnie z opisem w części III
instrukcji do zadania. W tym celu zaloguj się na konto Egzamin
bez hasła.
Utwórz folder i nazwij go swoim numerem. W folderze utwórz podfoldery: konsola
, mobilna
, dokumentacja
. Po wykonaniu każdej aplikacji, jej pełny kod (cały folder projektu) spakuj do archiwum
. Następnie pozostaw w folderze jedynie pliki źródłowe, których treść modyfikowałeś, plik uruchomieniowy, jeśli jest to możliwe oraz spakowane archiwum.
Część I. Aplikacja konsolowa
Napisz program implementujący algorytm przeszukiwania tablicy z wartownikiem. Opis algorytmu znajduje się w ramce.
By odnaleźć element x podejmiemy następujące kroki:
|
Założenia do programu:
- Program wykonywany w
konsoli
- Zastosowany obiektowy język programowania zgodny z zainstalowanym na stanowisku egzaminacyjnym:
C++
lubC#
, lubJava
, lubPython
- Przeszukiwana jest minimum
50 elementowa
tablica liczbcałkowitych
wypełniona wartościamipseudolosowymi
z zakresu od1
do100
- Wyszukiwane jest
pierwsze wystąpienie
elementu w tablicy - Wypełnianie tablicy i przeszukiwanie jest realizowane w
oddzielnych
funkcjach / metodach. Funkcja przeszukująca zwracaindeks
odnalezionego elementu - Wartość do wyszukania jest pobierana z klawiatury
- Po przeszukaniu tablicy na ekranie wyświetlana jest
zawartość
tablicy (liczby oddzielone przecinkami) orazindeks
, pod którym odszukano wartość lub w przypadku jej braku – stosownykomunikat
- Program powinien podejmować zrozumiałą komunikację z użytkownikiem, dane wprowadzane i wyprowadzane powinny być opatrzone zrozumiałym opisem
- Program powinien być zapisany czytelnie, z zachowaniem zasad czystego formatowania kodu, należy stosować znaczące nazwy zmiennych i funkcji
- Program główny powinien zawierać
test działania
aplikacji
Podejmij próbę kompilacji i uruchomienia aplikacji. Informacje dotyczące dokumentacji i zrzutów ekranowych umieszczono w części III
zadania.
Kod aplikacji przygotuj do nagrania na płytę. W podfolderze konsola
powinno znaleźć się archiwum całego projektu o nazwie konsola.zip
, plik z kodem źródłowym programu oraz plik uruchomieniowy, jeżeli istnieje.
Część II. Aplikacja mobilna
Wykonaj aplikację mobilną za pomocą środowiska programistycznego dostępnego na stanowisku egzaminacyjnym oraz uruchom ją w dostępnym emulatorze systemu mobilnego. Aplikacja jest fragmentem programu do przeglądania ofert turystycznych. Do wykonania aplikacji należy wykorzystać obraz z archiwum domek.zip
znajdującego się na pulpicie konta Egzamin
i zabezpieczonego hasłem: !Turystyk@
Obraz 1a. Aplikacja AndroidStudio, stan początkowy. Emulacja Nexus 5X API 29 x86
Obraz 1b. Aplikacja MS Visual Studio, zachowanie aplikacji: 5 razy wciśnięto „POLUB”. Emulacja Android Oreo
Na obrazie 1a
przedstawiono stan po uruchomieniu aplikacji mobilnej. W zależności od zastosowanego środowiska programistycznego oraz emulowanego systemu wynik końcowy może nieznacznie się różnić od przedstawionego. Na obrazie 1b
przedstawiono zachowanie aplikacji: 5 razy
wciśnięto przycisk „POLUB” i w efekcie status pod przyciskami wyświetla tekst „5 polubień”.
Elementy aplikacji:
- Tytuł o treści: „Domek w górach”
- Obraz o nazwie
obraz.jpg
wypakowany z archiwum - Trzy
przyciski
o treści: „POLUB”, „USUŃ”, „ZAPISZ” umiejscowione obok siebie - Napis o treści „0 polubień”
- Linia
horyzontalna
- Napis o treści „Opis”
- Napis o treści „Odwiedź komfortowy domek w Sudetach, blisko do szlaków turystycznych”
Działanie aplikacji:
- Aplikacja implementuje licznik polubień, który w stanie początkowym aplikacji jest równy
0
, następnie jego stan jest:inkrementowany
po wciśnięciu przycisku „POLUB”dekrementowany
po wciśnięciu przycisku „USUŃ”. Licznik nie może być niższy niż0
- Stan licznika jest wyświetlany pod przyciskami, w formie napisu „<x> polubień”, gdzie
<x>
oznacza aktualną wartość licznika
Założenia aplikacji:
- Interfejs użytkownika zapisany za pomocą
języka znaczników
wspieranego w danym środowisku (np. XAML, XML) - Zastosowany typ rozkładu
liniowy wertykalny
(Linear / Stack lub inny o tej idei) z zagłębionym rozkłademliniowym horyzontalnym
dla przycisków - Margines wewnętrzny górny dla całej strony lub rozkładu wertykalnego:
20 px
(lub dp) - Kolor tła przycisków i rozkładu, w którym się znajdują:
Teal (#008080)
, zgodnie zObrazem 1a
- Kolory czcionki:
biały
dla przycisków orazGray (#808080)
dla napisu „Odwiedź...”, zgodnie zObrazem 1a
- Czcionka tytułu ma rozmiar
największy
spośród użytych w aplikacji - Czcionka napisu „Opis” jest
pogrubiona
- Napis o liczbie polubień jest wyrównany
do prawej
- Obraz wypełnia
całą szerokość
strony (zależnie od zastosowanego aspektu może być automatycznie obcięty przez emulator – zobaczobraz 1b
) - Linia horyzontalna jest koloru
Gray (#808080)
, dopuszcza się równieżprostokąt
o wysokości1
- Aplikacja powinna być zapisana czytelnie, z zachowaniem zasad czystego formatowania kodu, należy stosować znaczące nazwy zmiennych i funkcji
Podejmij próbę kompilacji i emulacji. Informacje dotyczące dokumentacji i zrzutów ekranowych umieszczono w części III
zadania.
Kod aplikacji przygotuj do nagrania na płytę. W podfolderze mobilna powinno znaleźć się archiwum całego projektu o nazwie mobilna.zip
, plik źródłowy interfejsu użytkownika (XAML lub XML) oraz plik źródłowy kodu skojarzonego z interfejsem użytkownika.
Część III. Dokumentacja aplikacji
Wykonaj dokumentację do aplikacji utworzonych na egzaminie. W kodzie źródłowym aplikacji konsolowej utwórz nagłówek funkcji przeszukującej, według wzoru zgodnie z listingiem 1
. Nagłówek powinien znaleźć się w kodzie źródłowym nad funkcją. W miejscu nawiasów <> należy podać nazwę funkcji, nazwy argumentów wraz z krótkim opisem, typ zwracany wraz z krótkim opisem, krótki opis zawierający przynajmniej nazwę algorytmu. Gdy funkcja nie ma argumentów – zapisać „brak”. W miejscu autor należy podać swój numer.
- UWAGA!
- Dokumentację umieścić w komentarzu (wieloliniowym lub kilku jednoliniowych). Znajdujący się w listingu 1 wzór dokumentacji jest bez znaków początku i końca komentarza, gdyż te są różne dla różnych języków programowania.
Listing 1. Wzór dokumentacji funkcji
Wykonaj zrzuty ekranu dokumentujące uruchomienie aplikacji utworzonych podczas egzaminu. Zrzuty powinny obejmować cały obszar ekranu monitora z widocznym paskiem zadań.
Jeżeli aplikacja uruchamia się
, na zrzucie należy umieścić okno z wynikiem działania programu oraz otwarte środowisko programistyczne z projektem lub okno terminala z kompilacją projektu.
Jeżeli aplikacja nie uruchamia się
z powodu błędów kompilacji, należy na zrzucie umieścić okno ze spisem błędów i widocznym otwartym środowiskiem programistycznym.
Wykonać należy tyle zrzutów ile interakcji podejmuje aplikacja. Wymagane zrzuty ekranu:
- Aplikacja
konsolowa
– dowolna liczba zrzutów nazwanychkonsola1
,konsola2
... - Aplikacja
mobilna
– dowolna liczba zrzutów nazwanychmobile1
,mobile2
... (np. stan początkowy, po wciśnięciu przycisku polubień)
W edytorze tekstu pakietu biurowego utwórz plik z dokumentacją i nazwij go egzamin
. Dokument powinien zawierać podpisane zrzuty ekranu oraz zapisane informacje:
- Nazwę
systemu operacyjnego
, na którym pracował zdający - Nazwy
środowisk programistycznych
, z których zdający korzystał na egzaminie - Nazwy
języków programowania
- Nazwa
emulatora
systemu mobilnego
Zrzuty ekranu i dokument umieść w podfolderze dokumentacja
.
- UWAGA!
- Nagraj płytę z rezultatami pracy. W folderze z numerem zdającego powinny się znajdować podfoldery: konsola, mobilna, dokumentacja. W folderze dokumentacja: pliki ze zrzutami oraz plik egzamin. W folderze konsola: spakowany cały projekt aplikacji konsolowej, pliki z kodem źródłowym, opcjonalnie plik uruchomieniowy. W folderze mobilna: spakowany cały projekt aplikacji mobilnej, pliki ze źródłami interfejsu i logiki.
- Po nagraniu płyty sprawdź poprawność nagrania. Opisz płytę swoim numerem i pozostaw na stanowisku, zapakowaną w pudełku wraz z arkuszem egzaminacyjnym.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 180 minut.
Ocenie będą podlegać 4 rezultaty
- Implementacja, kompilacja, uruchomienie programu
- Aplikacja konsolowa
- Aplikacja mobilna
- Dokumentacja aplikacji.
Komentarze
Czy macie jakieś pytania, sugestie, uwagi? A może zauważyliście literówkę albo błąd? Dajcie koniecznie znać: kontakt@pasja-informatyki.pl. Dziękujemy za poświęcony czas - to dzięki Wam serwis staje się coraz lepszy!
Polecamy: Mega Sekurak Hacking Party
Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - wpiszcie go w koszyku, dzięki czemu otrzymacie 40% zniżki na bilet standard. Więcej szczegółów znajdziecie tutaj.
Książka: Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT
Niedawno wystartował dodruk świetnej, rozchwytywanej książki pt. "Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT, Tom I" (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpisz go w koszyku), dzięki któremu otrzymacie 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla naszych Widzów! Jest to pierwszy tom serii o ITsec, który wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!
Pomóż dzieciom
Polska Akcja Humanitarna od wielu lat dożywia dzieci. Proszę, poświęć teraz dosłownie chwilę i pomóż klikając w oznaczony strzałką zielony brzuszek Pajacyka. Dziękujemy!